Hoppa direkt till:

Huvudinnehåll:

Noise Breaker

Låga och "close-to-track" barriärsystem

Noise Breaker är ett innovativt "close-to-track" bullerskyddsystem som består av högabsorberande aluminiumelement och en betongbas. Den låga och utrymmesbesparande konstruktionen gör att barriären kan installeras alldeles intill järnvägsspåren, där den därmed absorberar bullret nära källan. Systemet erbjuder ytterligare fördelar: Järnvägspassagerare har fri utsikt över landskapet och tillgången för räddningspersonal är snabb och enkel. Barriären är flexibel och lätt att underhålla.

Länk till YouTube-videon:
Hoppa över den inbäddade videon

För en sömlös onlineupplevelse av vårt multimediainnehåll såsom videor, acceptera nödvändiga cookies ("Externa media"). Du kan hitta detaljerad information om dessa cookies på Integritetspolicy.

Hoppa till den inbäddade videon

Noise Breaker-systemet har studerats och testats enligt analytiska och empiriska linjer, med vederbörlig hänsyn till dess tillåtna statiska och dynamiska belastningar.

Egenskaper:

  • Buller absorberas så nära källan som möjligt
  • Högeffektivt
  • Behåller öppen sikt för passagerare
  • Låga utrymmeskrav
  • Enkel logistik för uppgraderingar
  • Lösningar för centrala barriärer – mellan spår – tillgängliga
  • Enkel åtkomst för räddningstjänster

Struktur

Noise Breaker består av ett självbärande betongblock med en integrerad kabelkanal och högabsorberande brusskyddselement av aluminium som sätts in i lämpligt dimensionerade stålstöd.

Systemet påverkar inte säkerhetszoner eller dränage från spåren. Ledade fogar gör att den kan installeras längs raka såväl som böjda spår.

Prestanda

Installation alldeles intill spåret minskar bullerutsläpp direkt vid källan, där hjulet kommer i kontakt med skenan. Detta framgår av fältprov för att undersöka bulleregenskaper och mäta de dynamiska belastningar som uppstår när ett tåg passerar.

Installation

Noise Breaker utmärker sig genom en flexibel installation, tack vare låga utrymmeskrav och enkel logistik. Systemet behöver inga ytterligare grundarbeten, då det placeras direkt på ett plant underlag, och det har utvecklats med särskild hänsyn till att ge enkel åtkomst för spårunderhållsarbeten (som spårbäddsarbete, packning och pressning).

En problemfri miljö för underhållsarbete vid järnvägsspåren har givetvis övervägts under utvecklingen av lösningen.

Installation:

  • Installation av betongbotten
  • Installation av stolparna
  • Till grus med trasiga stenar

Kontaktperson

Alexander Betsikokos

Säljrepresentant  för Forster Fonocon I Sverige och Norge
+46 (0) 70 452 00 02
a.betsikokos@fonocon.se

Johann Graf

Försäljningavdelning bullerdämpning
+43 7442 501-405
j.graf@forster.at

tillbaka till toppen